Skip to main content

Αβεβαιότητα επικρατεί για τη φετινή ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης–Σποράδων λόγω καθυστερήσεων και ασάφειας στην επιδότηση

Από… χίλια μύρια κύματα περνάει και φέτος, η απευθείας ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ Θεσσαλονίκης – Σποράδων, η οποία, όπως κάθε χρόνο, καθυστερεί να ανακοινώσει την έναρξη των δρομολογίων της, τη συχνότητα και τη διάρκειά τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, αφενός να υπάρχουν ακυρώσεις σε κρατήσεις, αφετέρου δυνητικοί επισκέπτες να απορρίπτουν τα νησιά των Σποράδων για τις διακοπές τους καθώς δεν υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση σχετικά με την πρόσβαση από Θεσσαλονίκη.

Για άλλη μια χρονιά, όπως συνέβη και πέρυσι, παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις στο να προκηρυχθεί μειοδοτικός διαγωνισμός για την εξυπηρέτηση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Σκιάθος – Σκόπελος – Αλόννησος και επιστροφή. Παράλληλα, η συγκεκριμένη γραμμή θα πρέπει να πάρει το ‘πράσινο φως’ για σχετική επιδότηση. Να ενταχθεί, δηλαδή, στο πλάνο των άγονων γραμμών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Μόνο τότε θα υπάρχει ενδιαφέρον από τις ακτοπλοϊκές εταιρίες να συμμετέχουν στον διαγωνισμό για να εξυπηρετήσουν τη συγκεκριμένη δρομολογιακή γραμμή.

«Πέσαμε στον μετασχηματισμό και στην αλλαγή υπουργού» λένε κύκλοι της αγοράς, σ’ ότι αφορά την καθυστέρηση της προκήρυξης για τον διαγωνισμό.

Επίσης, φέτος, σύμφωνα με πληροφορίες, πλοιοκτήτρια εταιρία έχει ήδη κάνει αίτηση στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για ελεύθερη δρομολόγηση της συγκεκριμένης γραμμής Θεσσαλονίκη – Σποράδες – Θεσσαλονίκη. Γεγονός που σημαίνει ότι από τη στιγμή που υπάρχει δηλωμένο ελεύθερο δρομολόγιο, δεν δίνεται η δυνατότητα στο αρμόδιο υπουργείο να προκηρύξει τη διαγωνιστική διαδικασία και να την εντάξει ως επιδοτούμενη γραμμή.

«Δεν υπάρχει περίπτωση δρομολόγησης από την πλοιοκτήτρια εταιρία που έχει δηλωμένο το δρομολόγιο ως ελεύθερο» λένε πηγές του χώρου με πολυετή εμπειρία. Σύμφωνα δε με πληροφορίες, στο πλοίο που έχει δηλωθεί για να εκτελεί το συγκεκριμένο δρομολόγιο, δεν έχουν γίνει καν οι απαραίτητες εργασίες.

Από την εμπειρία προηγούμενων ετών έχουν καταλήξει ότι το δρομολόγιο, εάν δεν είναι επιδοτούμενο, δεν είναι και βιώσιμο.

«Εάν η γραμμή είναι ελεύθερη, το εισιτήριο θα εκτοξευτεί στα 100 ευρώ για απλή μετάβαση» σχολιάζουν πηγές του κλάδου, εξηγώντας πως μ’ αυτές τις τιμές δεν θα καταφέρει να σταθεί όρθια η γραμμή.

Μεγάλη καθυστέρηση στην διαγωνιστική διαδικασία για τη γραμμή, ως επιδοτούμενη άγονη, υπήρξε και κατά την περσινή περίοδο, με αποτέλεσμα η ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκη – Σποράδες, να είχε ξεκινήσει στις αρχές Ιουλίου. Ήδη είχε χαθεί πολύτιμος χρόνος και οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στα νησιά των Βόρειων Σποράδων – Σκιάθο, Σκόπελο, Αλόννησο- κατέγραψαν απώλειες από κρατήσεις ή τυχόν κρατήσεις.

«Πέρυσι, έψαχναν τελευταία στιγμή να βρουν χρήματα και η σύνδεση ξεκίνησε Ιούλιο. Τι θα γίνει φέτος, αβέβαιο, το απόλυτο σκοτάδι, δεν γνωρίζουμε απολύτως τίποτα. Μακάρι να μπει» δηλώνουν επιχειρηματίες της ξενοδοχίας από Σκιάθο.

«Δεν ξέρουμε ακόμη τίποτα, μας πήγε πάλι πίσω η ιστορία, και αν η γραμμή δεν είναι επιδοτούμενη, δεν θα μπει» δηλώνουν ξενοδόχοι από την Αλόννησο. Οι ίδιοι διευκρινίζουν ότι, τουλάχιστον οι αλλοδαποί, κανονίζουν από νωρίς τις διακοπές τους και εφόσον δεν υπάρχουν καν ανακοινώσιμα δρομολόγια, τότε βγάζουν τον συγκεκριμένο προορισμό εκτός πλάνων.

Αυτό που ζητούν λοιπόν, για άλλη μια χρονιά, είναι να ξεκαθαρίσει το τοπίο όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, για να μπορέσουν και να δημιουργηθούν τουριστικά πακέτα αλλά και οι μεμονωμένοι τουρίστες να κάνουν τον προγραμματισμό τους.

Να σημειώσουμε ότι τόσο η Αλόννησος όσο και η Σκόπελος εξαρτώνται άμεσα από την ακτοπλοϊκή σύνδεση, καθώς η Σκιάθος διαθέτει και το διεθνές αεροδρόμιο, όπου δέχεται μεγάλο αριθμό πτήσεων τσάρτερ από το εξωτερικό.

Από την έναρξη της απευθείας ακτοπλοϊκής σύνδεσης, το 2021, με το ταχύπλοο πλοίο – το οποίο δέχεται και οχήματα- που εκτελεί το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Σποράδες- Θεσσαλονίκη, τους καλοκαιρινούς μήνες, έχουν ταξιδέψει περίπου 300.000 επιβάτες.

Μόνο πέρυσι, και παρά το γεγονός ότι η έναρξη των δρομολογίων έγινε πολύ αργά, και συγκεκριμένα στις 5 Ιουλίου 2024, ταξίδεψαν 70.000 επιβάτες.

Τέλος, να σημειώσουμε ότι σε περίπτωση μη δρομολόγησης της απευθείας ακτοπλοϊκής σύνδεσης Θεσσαλονίκη – Σποράδες – Θεσσαλονίκη, η πρόσβαση σε Σκιάθο, Σκόπελο, Αλόννησο για τους Βορειοελλαδίτες θα γίνεται μέσω Βόλου, όπου εκτός από το πρωινό δρομολόγιο θα προστεθεί και μεσημεριανό.

Για τους κατοίκους από Νότια Ελλάδα, η πρόσβαση γίνεται από Μαντούδι Εύβοιας ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες θα προστεθούν δρομολόγια και από τον Άγιο Κωνσταντίνο Φθιώτιδας.
Σύνδεση και με Βορειοανατολικό Αιγαίο

Εκτός από την απευθείας σύνδεση με τα νησιά των Βόρειων Σποράδων, το ταχύπλοο της πλοιοκτήτριας εταιρίας που εκτελούσε τα προηγούμενα χρόνια το δρομολόγιο, είχε προσθέσει από το 2022 και νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, από/προς Θεσσαλονίκη.

Συγκριμένα, είχε δρομολογήσει απευθείας δρομολόγια για Λήμνο και Μυτιλήνη, μία φορά την εβδομάδα. Το 2023 είχε δυο δρομολόγια την εβδομάδα, ενώ πέρυσι εκτελούσε μια εβδομαδιαία αναχώρηση.