Από τα τέλη Νοεμβρίου σε λειτουργία ο Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης – Από Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως Σίνδο σε 12 λεπτά
Στα τέλη Νοεμβρίου αναμένεται να ξεκινήσουν επίσημα τα δρομολόγια του δυτικού προαστιακού σιδηροδρόμου της Θεσσαλονίκης. Η διαδρομή από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (ΝΣΣ) έως τη Σίνδο θα καλύπτεται σε μόλις 12 λεπτά, με το εισιτήριο να κοστίζει 1 ευρώ — μειωμένο για τους φοιτητές.
Το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο πραγματοποιήθηκε σήμερα, όπως ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, μιλώντας σε εκδήλωση του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ) στη Σίνδο με τίτλο «Δυτικός Προαστιακός: Δυνατότητες και προοπτικές ανάπτυξης».
Ο κ. Κυρανάκης γνωστοποίησε ότι η γραμμή ΝΣΣ – Σίνδος, η οποία θα λειτουργεί με σύγχρονο, τηλεδιοικούμενο σύστημα, παραδίδεται ένα μήνα νωρίτερα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Παράλληλα, ο σταθμός της Σίνδου θα είναι πλήρως ανακαινισμένος, εξασφαλίζοντας άνετες και ασφαλείς μετακινήσεις. «Το γεγονός ότι νέοι άνθρωποι μετακινούνται με λεωφορεία μέσω Εθνικής Οδού πρέπει να ανήκει στο παρελθόν», τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Νέες διαδρομές και σύνδεση με το πανεπιστήμιο
Με την έναρξη των δρομολογίων, θα τροποποιηθεί και η γραμμή 52 του ΟΑΣΘ, η οποία θα εκτελεί πλέον μια πιο ασφαλή εναλλακτική διαδρομή, αποφεύγοντας την Εθνική Οδό. Από τον σταθμό της Σίνδου, δωρεάν λεωφορεία θα μεταφέρουν φοιτητές προς το campus του ΔΙΠΑΕ, ενώ προβλέπονται και δύο σταθμοί ηλεκτρικών ποδηλάτων για όσους επιθυμούν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης.
«Η Θεσσαλονίκη του 2019 είχε μόλις 240 λεωφορεία. Σήμερα κυκλοφορούν 500 και μέχρι το τέλος του 2026 θα φτάσουμε στα 550, με νέα ηλεκτρικά οχήματα και την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά», επισήμανε ο κ. Κυρανάκης, υπογραμμίζοντας ότι «η πόλη ζει μια συγκοινωνιακή επανάσταση».
Αποκατάσταση εμπιστοσύνης στον σιδηρόδρομο
Αναφερόμενος στην πρόοδο της τηλεδιοίκησης, ο αναπληρωτής υπουργός σημείωσε ότι «το 2019 λειτουργούσε μόλις στο 1% του δικτύου. Σήμερα το ποσοστό Αθήνα – Θεσσαλονίκη έχει φτάσει στο 80% και ως το καλοκαίρι θα είναι στο 100%». Τόνισε, επίσης, ότι «ο σιδηρόδρομος αναγεννάται μετά από χρόνια εγκατάλειψης» και δεσμεύτηκε πως η εικόνα αυτή θα βελτιώνεται συνεχώς.
Η σημασία για φοιτητές και εργαζόμενους
Ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για τη Μακεδονία – Θράκη, Κώστας Γκιουλέκας, χαρακτήρισε το έργο «προσφορά προς τη νέα γενιά», επισημαίνοντας ότι θα διευκολύνει τις καθημερινές μετακινήσεις φοιτητών και εργαζομένων.
Ο πρύτανης του ΔΙΠΑΕ, Σταμάτης Αγγελόπουλος, ανέφερε ότι στο πανεπιστήμιο φοιτούν περίπου 15.000 φοιτητές, αριθμός που αυξάνεται με προγράμματα Erasmus και παλαιότερα έτη. «Η έναρξη του προαστιακού αποτελεί ορόσημο για την ανάπτυξη του πανεπιστημίου και της περιοχής», δήλωσε, σημειώνοντας ότι σε περίπου 25 λεπτά κάποιος θα μπορεί να φτάσει από το κέντρο της Θεσσαλονίκης στη Σίνδο μέσω μετρό και προαστιακού.
Συνέργεια για μια σύγχρονη δυτική Θεσσαλονίκη
Ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Κώστας Γιουτίκας, χαρακτήρισε την έναρξη «νίκη του αυτονόητου και της συνεργασίας», ενώ η δήμαρχος Δέλτα, Γερακίνα Μπισμπινά, υπογράμμισε ότι «το έργο εξυπηρετεί όχι μόνο τους φοιτητές αλλά και τους χιλιάδες κατοίκους και εργαζομένους της Σίνδου». Εξήγγειλε, επίσης, τη δημιουργία σύγχρονου δικτύου ποδηλατοδρόμων για όσους θέλουν να συνδυάζουν προαστιακό και ποδήλατο.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Χρήστος Παληός, σημείωσε πως ο δυτικός προαστιακός είναι έργο «με μακρά ιστορία και πολλές καθυστερήσεις», όμως πλέον «προσφέρει σημαντικά οφέλη στις μετακινήσεις και συμβάλλει στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου συνδυασμένων μεταφορών». Προανήγγειλε, επίσης, παρεμβάσεις σε αποβάθρες, πεζοδιαβάσεις, πάρκινγκ και οδικές αναπλάσεις.
Οι δύο κλάδοι του προαστιακού
Ο δυτικός προαστιακός θα ξεκινά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και θα διέρχεται από Μενεμένη, οδό Επτανήσου και Κορδελιό, πριν διαχωριστεί σε δύο κλάδους:
- Ο πρώτος θα καταλήγει στη Σίνδο, κοντά στο ΔΙΠΑΕ και τη Βιομηχανική Περιοχή, με δρομολόγια που ξεκινούν στα τέλη Νοεμβρίου.
- Ο δεύτερος θα επεκτείνεται προς Διαβατά, Αγχίαλο, Άγιο Αθανάσιο και Γέφυρα, με τη δημοπράτησή του να προβλέπεται έως το τέλος του 2025 και ανάδοχο μέσα στο 2026, συνδέοντας τη Θεσσαλονίκη με τον δήμο Χαλκηδόνας.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε παρουσία εκπροσώπων της Εκκλησίας, βουλευτών, φορέων και τοπικών αρχών, ενώ τον συντονισμό του πάνελ είχε ο δημοσιογράφος Νίκος Οικονόμου.