Οι Κινέζοι εδραιώνουν την κυριαρχία τους στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Γράφει ο Γιάννης Χατζηιωαννίδης
Η άνοδος των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην ευρωπαϊκή αγορά δεν είναι πλέον μια τάση ― είναι πραγματικότητα. Με σταθερά αυξανόμενες πωλήσεις σε ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα, οι κινεζικές φίρμες κερδίζουν έδαφος και προκαλούν έντονη ανησυχία στους παραδοσιακούς Ευρωπαίους κατασκευαστές. Το ερώτημα είναι αν η κυριαρχία αυτή είναι συγκυριακή ή αν προοιωνίζεται μια μακροπρόθεσμη αλλαγή ισορροπιών στον κλάδο.
Ραγδαία αύξηση πωλήσεων τον Αύγουστο
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Dataforce, οι πωλήσεις κινεζικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη τον Αύγουστο διπλασιάστηκαν σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2024. Ήταν μάλιστα ο τέταρτος συνεχόμενος μήνας που το μερίδιο τους ξεπέρασε το 5%, φτάνοντας στο 5,4% επί συνόλου 769.083 ταξινομήσεων.
Η εικόνα ανά κατηγορία είναι αποκαλυπτική:
Τα plug-in υβριδικά (PHEV) σημείωσαν εκρηκτική άνοδο 1.271%, με 10.406 πωλήσεις.
Τα full hybrids ανέβηκαν κατά 190% (7.176 μονάδες).
Τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) διατήρησαν την κυριαρχία τους, αυξάνοντας τις πωλήσεις κατά 57%, με 14.473 μονάδες.
Παρά την εντυπωσιακή άνοδο των PHEV, τα BEV εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειονότητα (97%) των πωλήσεων Κινέζων κατασκευαστών στην Ε.Ε., την EFTA και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η επίδραση των δασμών: ανάσχεση ή καταλύτης;
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλε από τον Νοέμβριο του 2024 πρόσθετους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, με στόχο να προστατεύσει τους εγχώριους κατασκευαστές από τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Θεωρητικά, η κίνηση αυτή θα περιόριζε την εξάπλωση των Κινέζων. Στην πράξη, όμως, φαίνεται να είχε το αντίθετο αποτέλεσμα: οι εταιρείες αναπροσάρμοσαν τη στρατηγική τους, στρεφόμενες περισσότερο προς τα plug-in υβριδικά.
Ενδεικτικά, ενώ πέρυσι τα BEV αποτελούσαν το 44% των πωλήσεων, φέτος υποχώρησαν στο 35%. Αντίθετα, τα PHEV εκτοξεύτηκαν από 4% σε 25%. Η βενζίνη περιορίστηκε στο 21% (από 35%), ενώ τα full hybrids ανέβηκαν στο 17%. Οι κινεζικές φίρμες, με άλλα λόγια, απέδειξαν ευελιξία και προσαρμοστικότητα σε μια δύσκολη αγορά.
Γιατί ανεβαίνουν οι Κινέζοι;
Η επιτυχία τους δεν είναι τυχαία. Υπάρχουν τρεις βασικοί λόγοι:
Ανταγωνιστικές τιμές: Οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν ηλεκτρικά οχήματα σε χαμηλότερο κόστος, χάρη σε οικονομίες κλίμακας και φθηνότερη παραγωγή μπαταριών.
Τεχνολογική επένδυση: Εταιρείες όπως η BYD, η MG και η NIO έχουν επενδύσει τεράστια ποσά σε τεχνολογία μπαταριών, λογισμικό και συνδεσιμότητα, προσφέροντας προϊόντα που ανταγωνίζονται ισάξια – και συχνά ξεπερνούν – τα ευρωπαϊκά.
Ευελιξία στρατηγικής: Η μετάβαση από BEV σε PHEV και hybrids ως απάντηση στους δασμούς δείχνει επιχειρησιακή ωριμότητα. Οι Κινέζοι δεν περιορίζονται σε μία λύση, αλλά διαμορφώνουν το χαρτοφυλάκιο ανάλογα με τη ζήτηση και τα εμπόδια.
Προκλήσεις για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές
Για τους Ευρωπαίους, η κατάσταση είναι σύνθετη. Οι παραδοσιακές εταιρείες αντιμετωπίζουν υψηλότερο κόστος παραγωγής, γραφειοκρατικούς περιορισμούς και αυστηρά πρότυπα εκπομπών. Επιπλέον, δυσκολεύονται να πετύχουν την ίδια σχέση τιμής-απόδοσης που προσφέρουν οι Κινέζοι.
Η γερμανική βιομηχανία, για παράδειγμα, έχει επενδύσει δισεκατομμύρια στην ηλεκτροκίνηση, αλλά οι πωλήσεις της σε BEV δεν σημειώνουν την αναμενόμενη άνοδο. Αντίστοιχα, οι γαλλικές και ιταλικές φίρμες προσπαθούν να ανταγωνιστούν κυρίως με μικρότερα μοντέλα, αλλά δυσκολεύονται σε επίπεδο κόστους.
Ανησυχίες για την ποιότητα και την αντοχή μακροπρόθεσμα.
Θέματα εξυπηρέτησης και δικτύου after-sales, που ακόμα δεν είναι επαρκώς ανεπτυγμένο.
Στρατηγική εξάρτηση της Ευρώπης από την Κίνα σε έναν κρίσιμο κλάδο.
Συμπέρασμα
Η άνοδος των Κινέζων στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων δεν είναι παροδική. Αντίθετα, δείχνει ότι οι ισορροπίες στον κλάδο αλλάζουν ριζικά. Παρά τους δασμούς, οι κινεζικές εταιρείες προσαρμόζονται και κερδίζουν συνεχώς μερίδιο.
Για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, η πρόκληση είναι να βρουν τρόπους να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί ― είτε μειώνοντας το κόστος, είτε επενδύοντας περισσότερο στην καινοτομία. Για τους καταναλωτές, η εξέλιξη αυτή σημαίνει καλύτερες επιλογές, αλλά και μια αγορά που πιθανότατα θα εξαρτάται όλο και περισσότερο από κινεζικά προϊόντα. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η «μάχη της ηλεκτροκίνησης» στην Ευρώπη μόλις ξεκίνησε, και η Κίνα δείχνει έτοιμη να παίξει τον ρόλο του πρωταγωνιστή.