Skip to main content

Συνέντευξη: Ο ρόλος του σχολικού αθλητισμού στη διαμόρφωση των νέων και οι προοπτικές ανάπτυξης | Γιώργος Γουνελάς – Προπονητής φυσικής κατάστασης της Εθνικής Ελλάδος ποδοσφαίρου Κ21

Ο σχολικός αθλητισμός αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά πεδία που μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών και στη δημιουργία υγιών προτύπων ζωής. Με αφορμή τη συζήτηση γύρω από τη σημασία του, τις ελλείψεις που παρατηρούνται αλλά και τις προοπτικές βελτίωσης, συνομιλούμε με έναν άνθρωπο που γνωρίζει καλά τον χώρο του αθλητισμού και έχει ενεργό συμμετοχή στα κοινά.

Ο Γιώργος Γουνελάς γεννήθηκε το 1989 στην πόλη της Καβάλας είναι απόφοιτος του ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής , σε ηλικία 18 ετών υπέγραψε επαγγελματικό συμβόλαιο με την ποδοσφαιρική ομάδα του ΠΑΟΚ, ενώ στην συνέχεια αγωνίστηκε μεταξύ άλλων σε Νίκη Βόλου, Αναγέννηση Γιαννιτσών και Πυρσός Γρεβενών.

Έχει εργαστεί κατά την διάρκεια των σπουδών μου στα εργαστήρια του ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής συμμετέχοντας σε ερευνητικά προγράμματα, και κάνοντας εργαστηριακά μαθήματα σε συμφοιτητές του καθώς και σαν προπονητής ποδοσφαίρου σε ακαδημίες.


Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως Προπονητής Φυσικής Κατάστασης στην Εθνική ομάδα ποδοσφαίρου Κ21. Ενώ στο παρελθόν έχει εργαστεί σε Καβάλα, Εργοτέλη, Λεβαδειακό, Χανιά και Λάρισα, είναι επίσης μέλος του Συνδέσμου Προπονητών Ποδοσφαίρου Ν. Καβάλας. Έχει Διατελέσει Δημοτικός Σύμβουλος Καβάλας με την παράταξη «Ο τόπος της Ζωής μας» για την περίοδο 2019-2023.

Ακολουθεί συνέντευξη με τον κ. Γιώργο Γουνελά:

1. Κύριε Γουνελά πόσο σημαντικός θεωρείτε ότι είναι ο σχολικός αθλητισμός, προκειμένου ένα παιδί να λάβει την απόφαση να ασχοληθεί ενεργά και να εγγραφεί σε έναν αθλητικό σύλλογο;

Η Ελλάδα πλέον βρίσκεται στην πρώτη θέση στην παιδική παχυσαρκία στην Ευρώπη. Συνεχώς βλέπουμε παράλληλα το μάθημα της γυμναστικής στην Ελλάδα να υποβαθμίζεται. Και δεν εννοούμε ότι το μάθημα της γυμναστικής θα καταπολεμήσει την παιδική παχυσαρκία. Το μάθημα της γυμναστικής όμως και η επαφή των παιδιών με τις αθλοπαιδιές θα δημιουργήσει την ‘’σπίθα’’ να ασχοληθεί ένα παιδί με τον αθλητισμό και να γίνει κινητικά δραστήριο. Δηλαδή να μειώσει τον κίνδυνο ένα παιδί να είναι παχύσαρκό και μελλοντικά ένας μη υγιής ενήλικος. Επομένως ο σχολικός αθλητισμός είναι πολύ πιο σημαντικός απ όσο φανταζόμαστε.

2. Ποια κενά θεωρείτε ότι υπάρχουν σήμερα στην Ελλάδα και ποιες παρεμβάσεις ή βελτιώσεις θα πρέπει να πραγματοποιηθούν, ώστε ο σχολικός αθλητισμός να αποτελέσει πραγματικό κίνητρο για τα παιδιά να στραφούν προς τον αθλητισμό;

Αρχικά υπάρχουν πολλά σχολεία που δεν έχουν γυμναστές. Ακούγεται οξύμωρο αλλά πριν λίγες ημέρες γιορτάστηκε η μέρα σχολικού αθλητισμού και πολλά σχολεία δεν είχαν γυμναστές. Τα κενά σε όλη την Ελλάδα είναι κοντά στα χίλια. Επίσης πολλά σχολεία στερούνται αθλητικού εξοπλισμού. Και τέλος, πολύ μεγάλο πρόβλημα είναι η έλλειψη κατάλληλων εγκαταστάσεων. Παρατηρείται σε σχολεία που συστεγάζονται να μην υπάρχει επαρκής χώρος για γυμναστική καθώς ταυτόχρονα απασχολούνται δύο τρία τμήματα. Δεν θα μιλήσουμε για την έλλειψη κλειστών γυμναστηρίων που εξυπηρετούν τις ανάγκες των μαθημάτων τον χειμώνα, διότι είναι το πιο σύνηθες. Δυστυχώς με αυτές τις συνθήκες οι μαθητές δεν ανακαλύπτουν τις καλές πρακτικές του αθλητισμού και πολλές φορές αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα και όχι κίνητρο. Για να αλλάξει όλο αυτό απαιτείται μια συνολική αλλαγή της προσέγγισης της παιδείας και συγκεκριμένα του σχολικού αθλητισμού.

3. Σε ποιο βαθμό πιστεύετε ότι μπορεί να επηρεάσει την προσωπικότητα ενός παιδιού η ένταξή του στον αθλητισμό; Ποιον ρόλο διαδραματίζει το σχολείο στην καλλιέργεια αθλητικών αξιών και στάσεων ζωής;

Θεωρώ ότι ο αθλητισμός είναι βασικός παράγοντας για την διαμόρφωση του χαρακτήρα ενός παιδιού και μετέπειτα ενήλικα. Με την συμμετοχή σε ένα σύνολο, τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να σέβονται, να ακολουθούν κανόνες και σίγουρα να κοινωνικοποιούνται περαιτέρω. Επίσης αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Το σχολείο θα πρέπει να δίνει την πρώτη επαφή με το οργανωμένο παιχνίδι και τις αθλοπαιδιές και τις καλές πρακτικές που θα αποτελέσουν το κίνητρο για να θέλει ένα παιδί να κάνει το επόμενο βήμα και να ενταχθεί σε έναν σύλλογο.

4. Παρατηρούμε ότι αρκετά παιδιά με ιδιαίτερο ταλέντο στον αθλητισμό σταματούν την ενεργό ενασχόλησή τους κατά τη διάρκεια της Γ΄ Λυκείου, επιλέγοντας να επικεντρωθούν στις πανελλαδικές εξετάσεις και τις σπουδές τους. Πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσε να αλλάξει αυτή η πραγματικότητα, ώστε να συνδυαστούν αποτελεσματικά οι σπουδές με τον αθλητισμό;

Σίγουρα είναι κάτι το οποίο απασχολεί και προβληματίζει. Θα σου μιλήσω όμως για τις δικές μου εμπειρίες. Έχω προπονήσει πολλούς αθλητές που παράλληλα με τις αθλητικές τους υποχρεώσεις έδωσαν πανελλήνιες εξετάσεις και κατάφεραν να περάσουν στις σχολές τις αρεσκείας τους ολοκληρώνοντας και τις σπουδές τους μάλιστα. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι αν κάποιος είναι καλός μαθητής, ο αθλητισμός μόνο καλά έχει να του προσφέρει, λειτουργώντας παράλληλα και ως βαλβίδα αποσυμπίεσης. Αν κάποιος πάλι δεν τα καταφέρνει και τόσο καλά στα μαθήματα, είτε ασχολείται με τον αθλητισμό είτε όχι, το ίδιο αποτέλεσμα θα είχε. Πιο πολύ πιστεύω πως θα πρέπει να αλλάξει το στερεότυπο ότι αθλητισμός και σπουδές δεν συνδυάζονται.

5. Πόσο σημαντικός είναι ο αθλητισμός στη δική σας ζωή; Με ποιον τρόπο θα προτρέπατε ένα παιδί να ασχοληθεί ενεργά με αυτόν και να εντάξει τη φυσική δραστηριότητα στην καθημερινότητά του;

Ο αθλητισμός έχει σημαδέψει την ζωή μου. Είχα την τύχη να κάνω το χόμπι μου επάγγελμα και μετά να εργαστώ και να βιοπορίζομαι πάνω σε αυτό που σπούδασα. Νιώθω σίγουρα τυχερός, αλλά ότι κατάφερα έγινε μέσα από πολύ προσπάθεια και υπομονή. Ποτέ βέβαια δεν σταματά η προσπάθεια για εξέλιξη και βελτίωση. Πολλές φορές βέβαια μπερδεύουμε τον αθλητισμό με τον πρωταθλητισμό. Εγώ μιλώ καθαρά για το πρώτο κομμάτι. Επίσης είχα την τύχη να κάνω πολλές γνωριμίες να αποκτήσω εμπειρίες ζωής, αλλά και να κάνω φιλίες και σχέσεις ζωής. Θεωρώ πως είναι ανάγκη τα παιδιά να ασχοληθούν με τον αθλητισμό. Έχουν να κερδίσουν πολλές εμπειρίες που θα τους φανούν χρήσιμες στο μέλλον.

6. Έχετε διατελέσει Δημοτικός Σύμβουλος στον Δήμο Καβάλας και έχετε καταθέσει σημαντικές προτάσεις για την αναβάθμιση των αθλητικών εγκαταστάσεων στις σχολικές μονάδες. Θα θέλαμε να μας μιλήσετε για το πώς πιστεύετε ότι μπορούν να υλοποιηθούν τέτοιες πρωτοβουλίες στα σχολεία όλης της χώρας και ποια βήματα απαιτούνται για να γίνει πράξη η αναβάθμιση του σχολικού αθλητισμού στην Ελλάδα.

Σίγουρα όσα ανέφερα και παραπάνω καταδεικνύουν ότι η έλλειψη κατάλληλων εγκαταστάσεων είναι ανασταλτικός παράγοντας για να ασχοληθούν τα παιδιά με τον αθλητισμό και να γίνουν κινητικά δραστήρια. Για τον λόγο αυτό, απαιτούνται πολλά κονδύλια για την κατασκευή κλειστών γυμναστηρίων που είναι η ενδεδειγμένη λύση. Κατά την διάρκεια της παρουσίας μου στο Δ.Σ. του Δήμου Καβάλας, έκανα προτάσεις που θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητα των μαθητών, όπως η βελτίωση της κατάστασης των σχολικών αυλών με ασφαλή υλικά και διαγράμμιση γηπέδων. Επίσης πολλές φορές πίεσα για την επανέναρξη των σχολικών πρωταθλημάτων διάφορων αθλοπαιδιών.

Σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας κ. Γουνελά …